De sfeer van de ruimte

Het blijkt dat een bepaalde sfeer van de leeromgeving ook van invloed kan zijn op het leren. Het gaat dan bij sfeer met name om het zich prettig en op je gemak voelen in de ruimte. Daardoor kan de leerling zich beter bezig houden met zijn (leer)taken. Studenten en leraren voelen zich beter en werken effectiever in een gezonde, functionele en stimulerende omgeving (Laat je zintuigen niet beperken, 2002). Veenman en Sleegers (1995) spreken hierbij over de ‘affectieve kwaliteit’ van de ruimte, die van invloed is op de taakvolharding: “In een vrolijk, fleurig klaslokaal zijn de leerlingen geneigd zich langduriger met een taak bezig te houden.”… “De leerlingen voelen zich in een lelijke, sfeerloze, onplezierige omgeving ontevredener en vermoeider, en willen, als het even kan, de ruimte verlaten.”

Het gebruik van kleur speelt een belangrijke rol bij de vormgeving van de leeromgeving. Uit een Zweeds psychologisch onderzoek (Laike, 1997), is gebleken dat de fysieke leeromgeving van grote invloed is op het gedrag en gevoelsleven van kinderen. Een omgeving waar eenheid en orde heerst, is van groot belang voor de manier waarop (vooral) kinderen zich gedragen. Vooral drukke kinderen gedragen zich minder goed in een rommelige fysieke omgeving. Met behulp van kleur kan men rust en orde creëren in het lokaal. Kleuren hebben vooral invloed op leerlingen met concentratiemoeilijkheden en drukke leerlingen. Zij worden bij verkeerd kleurgebruik nog actiever. (Bepaalde kleuren, zoals bijvoorbeeld rood, hebben een stressvormend effect, terwijl blauw rustgevender werkt). Zachte kleuren verdienen over het algemeen de voorkeur boven harde. Harde kleuren kunnen als een accent worden gebruikt in een verder rustige en uitgebalanceerde kleuromgeving.

Het belangrijkste in het creëren van sfeer, is uiteindelijk een doordachte inrichting, waar vorm en kleur samen een geordende omgeving vormen. Op die manier neemt de sfeer toe en komen vooral drukke leerlingen tot rust.

Laat je zintuigen niet beperken: Geluid en de leeromgeving. (2002). Zweden / Nederland, Een uitgave van Saint-Gobain Ecophon B.V. Klippan Zweden, Ljungbergs Tryckeri.
-Veenman, S. A. M. & Sleegers, P. (1995). School en klas. In Lowyck, J. & Verloop, N. (red.) Onderwijskunde: een kennisbasis voor professionals. (pp. 43-77) Groningen, Wolters-Noordhoff.
-Laike, T. (1997). The impact of daycare environments on children’s mood and behaviour. Scandinavian Journal of Psychology, 38, 209-218.

Be Sociable, Share!