Een comfortabele leer- en werkplek

Bij een comfortabele leer- werkplek, speelt een goede ergonomie een belangrijke rol. Ergonomisch gevormde, in hoogte verstelbare stoelen en tafels verminderen de kans op overbelasting. Vooral veel te lage schoolbanken verleiden de leerlingen om over de tafel te gaan hangen in een voor het lichaam onnatuurlijke houding. Een onnatuurlijke houding van het lichaam, kan bij overbelasting er toe leiden dat er fysieke spanningen in vooral de spieren ontstaan. Hierbij valt niet alleen te denken aan een slechte zitplaats. Maar ook inspanningen om mensen te horen of om verblinding te voorkomen, kunnen ervoor zorgen dat het lichaam in een onnatuurlijke houding wordt gedraaid (Laat je zintuigen niet beperken, 2002).

Aangezien het computergebruik in het onderwijs toeneemt, dient men ook vooral hier rekening te houden met een comfortabele en ergonomische werkplek. Een slechte houding achter de computer kan leiden tot allerlei fysieke klachten, zoals nekpijn en spierpijn. Een bekend probleem is RSI. Scholieren en studenten zijn risicogroepen voor het ontstaan van RSI (www.rsi-centrum.nl). Er zijn vele bedrijven die scholen kunnen adviseren op het gebied van de ergonomie van de leer- en werkplek van een leerling. Alle scholen zouden hier dan ook meer aandacht aan moeten besteden. Een comfortabele leer- werkplek is erg belangrijk om prettig te kunnen leren en daarom zeer gewenst.

Laat je zintuigen niet beperken: Geluid en de leeromgeving. (2002). Zweden / Nederland, Een uitgave van Saint-Gobain Ecophon B.V. Klippan Zweden, Ljungbergs Tryckeri.

Be Sociable, Share!