Achtergrond en ontwikkelingen

Achtergrond

Een Learning Centre betreft een complex waar studenten elkaar ontmoeten, informatie verzamelen, gebruik kunnen maken van ICT-voorzieningen en kunnen studeren. Het gebouw is ruim, transparant en eigentijds opgezet.

Relevante ontwikkelingen:

Het onderwijs gaat langzaam maar zeker in de richting van een situatie waarbij:

• De secondaire onderwijsprocessen vrijwel volledig digitaal (webbased) verlopen.
  • Elke student beschikt over een elektronisch portfolio.
  • In toenemende mate de student in het onderwijs gebruik maken van multimediaal onderwijsmateriaal, streaming video, games, simulaties, toetssystemen, tools voor groepswerk, etc. die volledig of deels webbased zijn.
  • Het leren in netwerken (internationaal (IDEA-league, Erasmus Mundus), 3 TU, etc. steeds belangrijker wordt. Dit vereist dat virtuele samenwerking tussen studenten en studenten / docenten ondersteund moet worden en dat het concept van blended learning steeds belangrijker wordt.
  • Onderwijsmateriaal ‘om niet’ digitaal beschikbaar wordt gesteld in de vorm van Open Course Ware met aanvullende faciliteiten voor faciliteiten e.d.
  • Er moet worden ingespeeld op een verdere flexibilisering van het onderwijs (leerrechten, heterogene instroom, etc.).

De ontwikkelingen op dit terrein zullen de komende 10 jaar een geleidelijke maar gestage ontwikkeling doormaken.

De TU Delft wil zich op dit terrein profileren. Technologische ontwikkelingen en innovatie moeten kunnen worden getoond. De TU Delft wil met het Learning Centre laten zien dat zij voorop loopt in ontwikkelingen en deze ontwikkeling concreet ondersteunt en faciliteert voor docenten en studenten.

In deze ontwikkelingen is het belangrijk dat faculteiten met elkaar samen werken. Een learning centre kan en zal bij kunnen dragen aan interfacultaire contacten en het over de grenzen van de faculteiten kijken en samenwerken.

Het learning centre zou derhalve tevens een sociale functie moeten vervullen (laagdrempelige ontmoetingsplek) waar wat te halen, te netwerken en te zien valt.

De ontwikkeling van het Mekelpark vraagt daarbij om verdichting van campusbrede voorzieningen die verplaatsingen in het park tot gevolg hebben en zo levendigheid in het park brengen. Een learning centre kan daar aan bijdragen.