Hoe is het idee van een Learning Centre gestart

In 2003 is een eerste aanzet tot ideevorming van een Learning Cafe gelanceerd vanuit het ICTO programma van de TU Delft (looptijd 2000 – 2005). Het idee werd eveneens bij meerdere beleidsmedewerkers gesondeerd. Het principe van een Learning Cafe, een ontspannen omgeving waar intens geleerd wordt, is vernomen van de Glasgow Caledonian University (GCU) die als pioneer zelfs een geheel nieuw gebouw met de naam Saltire Centre heeft ingericht volgens de nieuwste didactische principes in combinatie met de meest moderne technologie.

Les Watson, Pro Vice Chancellor van de GCU, zijn adagium is ‘schep een omgeving met moderne leermiddelen, deze zullen door studenten worden eigen gemaakt waarmee het leerproces als vanzelf wordt getransformeerd’. Op de GCU (15.000 studenten) is het idee van een Learning Cafe een aantal jaren geleden met een kleine locatie (190 zitplekken) uitgeprobeerd, dat vanwege het doorslaand succes heeft geleid tot de bouw van het Saltire Centre (10.500 m2, M£ 23, 5 etages), dat in het voorjaar van 2006 officieel werd geopend.
Het Saltire Centre integreert functies zoals het conference centre, de bibliotheek, de student services, stilte studieplekken en het Learning Cafe. Het ligt in het centrum van de campus en heeft 1800 zitplaatsen. Saltire is de naam van de Schotse vlag, maar is tevens … ‘Saltire is also an acronym for the various purposes of the building. It is primarily for Students; we are promoting Active Learning and Teaching; it is about modern access to Information, and about resources for Research; finally, it is about Engagement with students and with the wider community in Glasgow’.

Tijdens het Delftse directeurenoverleg van september 2005 is gesproken over zaken die de TU Delft kunnen opstuwen voor wat betreft de beleving van studenten. De aanwezigen kwamen tot de conclusie dat een Learning Space, bijvoorbeeld overeenkomstig het Schotse model, een majeure impact zou moeten hebben op de beleving van de student op de TU Delft, waarbij de buitenlandse student als belangrijke factor meetelt. De samenwerking ten aanzien van dit onderwerp van de verschillende domeinen (M&C, O&S, ICT en FMVG) geeft een goed beeld van het nieuwe elan van de TU Delft met in het achterhoofd ‘waar doen we het uiteindelijk voor?’.

De TU Delft ziet zichzelf als een open en zichzelf voortdurend vernieuwende netwerkorganisatie met een wereldwijde reputatie die actief inspeelt op veranderende (inter)nationale maatschappelijke omstandigheden. Zij biedt studenten en onderzoekers een intellectueel stimulerende studeer- en werkomgeving. Zie pagina 9 van Instellingsplan TU Delft 2005 – 2010 (TU Delft, 2005).

Referentie:
– TU Delft. (2005). Wegen naar innovatie: Instellingsplan tu delft 2005 – 2010 [in Dutch]. In Universiteitsdienst (Ed.) (pp. 58).

Be Sociable, Share!